Facebook stopt de verkoop van Oculus VR-brillen in Duitsland

Facebook heeft de verkoop van VR-brillen van zijn bedrijf Oculus in Duitsland tot nader order stopgezet. De gesprekken met de regulatoren zijn nog aan de gang, het online netwerk werd woensdag aangekondigd. Volgens het dagblad “Welt” was de aanleiding de recente aankondiging dat de profielen van Oculus geleidelijk aan zouden worden gekoppeld aan Facebook-accounts. Facebook zelf gaf geen informatie over de redenen voor de verkoopstop. Er zal niets veranderen voor vorige eigenaren van Oculus-brillen, benadrukte het online netwerk.

De Hamburgse commissaris voor gegevensbescherming Johannes Caspar vertelde de krant dat de aanstaande koppeling van accounts “uiterst problematisch” was, waarbij hij verwees naar de Europese basisverordening voor gegevensbescherming.

De Duitse Facebook-dochteronderneming is gevestigd in Hamburg, de zaken in heel Europa worden vanuit Ierland geleid – en dus zijn de functionarissen voor gegevensbescherming daar eindverantwoordelijk. Caspar wil de zaak nu aan hen doorgeven voor verder onderzoek, schreef de krant “Die Welt”. Zij zouden dan een ontwerpbeschikking moeten indienen. Caspar verwacht geen snelle reactie: “Aangezien er de afgelopen twee jaar geen ontwerpbeschikking is gepresenteerd over het delen van gegevens tussen WhatsApp en Facebook, heb ik er weinig vertrouwen in dat er hier een snelle oplossing zal worden gevonden”.

Oculus is een toonaangevende leverancier van consumentenbrillen voor zogenaamde virtual reality (VR), waarmee gebruikers zich kunnen onderdompelen in digitale werelden.